Min første” businessplan”

Min første ”businessplan”
Blev lavet i regnen på en sten oppe i det mørkeste norrland i Sverige.
Min første businessplan var rimelig enkel og ikke specielt detaljeret den gang ☺
”Gå ud og have det sjovt med kunderne lød den…”
Øøø, tænker du sikkert nu. Men læs engang dette;
Det var mit første salgsjob. Jeg skulle sælge annoncer på en hvid plastikmappe. Plastik mappen var designet til, at brugerne skulle putte en telefonbog inden i. Det var med andre ord lang tiden før internettet kom på banen. (Altså dengang nettet blev omtalt som ”en døgnflue, der snart var væk igen”)
Nå, arbejdet gik ud på, at alle sælgeren fik tildelt en kommune at sælge i. Vi fik mellem 1-2 uger til at nå et budget på 100.000 sek.kr.
Vi var alle på ren provision, med en mindre garantiløn de første på uger.
Til en start skulle jeg med en mega flot pige, Bea, til Sundsvall for at blive oplært. Hun var også oprindeligt fra Norrland. En egn, hvor man ikke ”snakker” så meget.
Vi skulle ud på vores første salgsmøde. Jeg husker, at vi sidder ved et bord og over for os sidder vores kunde. Der var meget stille. Kan faktisk ikke rigtigt huske, at det blev sagt noget overhovedet. Han kiggede bare over på Bea og skrev under kontrakten.
”FEDT” tænkte jeg, ”piece of cake, det her job”! Men så kom virkeligheden. Nu skulle jeg selv ringe ud og booke mine møder. Det gik halvdårligt. Eller overhovedet ikke, er måske et bedre udtryk.
Alle kunder smed røret på. Jeg nåede ikke engang at præsentere mig ordentligt. Det var deprimerende. Der sad jeg på et hotelværelse oppe i Sundsvall i mit nyerhvervede tøj, og fik ikke booket et eneste møde.
Det var der, jeg gik ud og satte mig på en sten i regnvejret, rimelig opgivende og tænkte, ”hvad fan’ gør jeg nu”?
Det der med at være sælger var ikke længere så fancy. Jeg kunne ikke lide, at blive afvist i telefonen. Jeg hadede det. Det var bare ikke mig!
Så hvad skulle jeg gøre? Opgive og tage hjem og sige: nej det der var ikke noget for mig, jeg siger op. Og fortælle alle, at det bare var et lorte job… Men det føltes ikke så godt, bare at give op. Men det føltes heller ikke særligt godt, at fortsætte med nederlag på nederlag.
Mine tanker kørte frem og tilbage.
Valget stod mellem ”dårlig situation” eller ”rigtig dårlig situation”?
Men til sidst kom jeg frem til, at jeg nok mest hader at mislykkes. Og jeg ville ikke tage hjem før jeg virkelig havde prøvet alt hvad jeg kunne. Det ville jeg have det bedst med.
Men hvordan skulle jeg så gøre det? Jeg var nødt til at have en plan.
Jeg planlagde så, at jeg bare ville have det sjovt med kunderne. Komme ud og få en kop kaffe og have det hyggeligt og få en god snak. Alt blev anderledes.
Lige pludselig fik jeg lov at komme ud til møder. Og jeg solgte bare helt vildt godt.
I dag ved jeg, at det var fordi jeg fokuserede på nogle andre ting, end det endelig salg.
I stedet gik jeg efter at have en hyggelig tid med kunderne.
Det ændrede mit fokus og også min måde at være på.
Jeg er overbevist om, at man styrer hen mod det man fokuserer på. Godt som skidt.
Dean Graziosi, en entreprenør og forfatter i USA, sagde noget som fangede mig (Jeg ved godt at I danskere har en stor skepsis til amerikaner, men han fangede mig).
”Man sætter sig jo heller ikke bare i bilen, kører afsted i høj fart og tænker ”jeg vil ikke køre hen mod Los Angeles, og heller ikke mod San Fransisco, eller København med 140 km/t”.
Man tænker altså ikke, hvor man IKKE skal køre hen. Men altid i hvilken retning man SKAL køre hen.
Men hvad gør man i sin virksomhed? Er det ikke sådan man gør mange gange? Man ved med sikkerhed, hvor man ikke vil hen, og lægger meget fokus og tid på at undgå dette.
I stedet for at lægge fokus, hvor man vil hen.
Hvis du også drømmer om succes med din forretning og flotte tal på bundlinjen, så har du også brug for, at få en køreplan – det jeg kalder et Score Card.
Et Score Card viser dig præcist, hvilken vej du skal ”køre” for at nå i mål…
Hvis du kan finde tid på din ”køretur”, så skulle du deltage på mit webinar, hvor jeg giver dig konkret værktøj til et Score Card der virker.
Det er helt gratis at deltage, og jeg vil med glæde dele alle mine gode værktøjer med dig.
Hold øje med mit website for tid og dato, hvis du vil være med.
Ha’ det godt så længe
Kærlig hilsen